قلب تپنده تاریخ
الگویمان شهدا/راهمان رزمندگان/مسیرمان جانبازان/پیشرویمان سیدمان/هدفمان مولایمان
قالب وبلاگ

فارس: روزنامه دیلی‌میل به مناسبت تاجگذاری ملکه انگلیس در شصتمین سالگرد نشستن او بر اریکه فرمانروایی انگلیس نگاهی داشته است به پاره‌ای از اسرار زندگی اشرافی ملکه انگلیس

به ادامه بروید....


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ دو شنبه 15 خرداد 1391برچسب:, ] [ 17:57 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

درباره ی شهید آنقدر از اسلام و اولیاء اسلام روایات وارد شده است بر فضل شهید که انسان متحیر می شود. در روایتی از رسول اکرم(ص) نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که اولی آن عبارتست از اینکه اولین قطره ای که از خون او بر زمین برزید، تمام گناهی که کرده است آمرزیده می شود و مهم این آخرین خصلتی است که می فرماید که بر حسب این روایت که شهید نظر می کند به وجه الله و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی و هر شهید.

این آخر چیزی است برای انسان، آخرین کمالی است که برای انسان است. در این روایتی که در کافی نقل شده است، در این روایت انبیاء را مقارن شهدا قرار داده است که در جلوه ای که حق تعالی می کند بر انبیائ، همان جلوه را بر شهدا می کند. شهید هم ینظر الی وجه الله حجاب را شکسته است همانطور که انبیاء حجاب را شکسته بودند و آخر منزلی است که برای انسان ممکن است باشد. مژده داده اند که برای شهدا، این آخر منزلی که برای انبیاء هست، شهدا هم بر حسب حدود وجودی خودشان به این آخر منزل می رسند.

اینطور مطلبی که برای شهید گفته شده است برای کم کسی هست. آنها را قرینه ی انبیاء قرار داده اند. در روایتی هست که هر خوبی بالاتر از او هم خوبی هست تا برسد به قتل در راه خدا، شهادت در راه خدا بالاتر از او دیگر خوبی در کار نیست.

ما باید این توجه را هیچوقت از خود بیرون نکنیم، از مغز خود بیرون نکنیم که ما بندگان خدا هستیم و در راه او و در سبیل او حرکت می کنیم و پیشروی می کنیم. اگر شهادت نصیب شد، سعادت است و اگر پیروزی نصیب شد سعادت است.

ما از هیچ چیز نمی ترسیم وقتی که با خدا باشیم. برای اینکه اگر کشته بشیویم و با خدا باشیم سعادتمندیم و اگر بکشیم هم سعادتمندیم.

از خدا بخواهید که شمما را توفیق بدهد، توفیق شهادت بدهد، توفیق عزت بدهد. شهادت عزت شماست.

ملت ما شهادت را فوز عظیم می داند.

ما شهادت را یک فوز عظیم می دانیم و ملت ما هم شهادت را به جان و دل قبول می کند.

شما پیروزید برای اینکه شهادت را در آغوش می گیرید آنهایی که از شهادت و از مردن می ترسند، آنها شکست خورده اند.

آنها که شهید شدند، به خدمت خودشان و رسالت خودشان و به اجر خدمت خودشان رسیدند.

در روایتی هست که هر خوبی بالاتر از او هم خوبی هست تا برسد به قتل در راه خدا، شهادت در راه خدا بالاتر از او دیگر خوبی در کار نیست.

چه سعادتمند بودند این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نمودند و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند.

باکی از این نداریم که شهادت نصیب عزیزان ما شده است. این یک شیوه ی مرضیه ای است که در شیعه ی امیرالمؤمنین از اول پیدایش اسام تاکنون بوده .

ملت ما اکنون به شهادت و فداکاری خو گرفته است و از هیچ دشمن و هیچ قدرتی و هیچ توطئه ای هراس ندارد.

(منبع: کتاب روضه رضوان)


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 16:7 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

* شهادت فخر اولیا بوده است و فخر ما.

* هراس ، آن دارد که شهادت مکتب او نیست.

* شهادت رمز پیروزی است.

* ملتی که شهادت را آرزو دارد پیروز است.

به ادامه بروید ....


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 16:5 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

وحدت گرچه در ادبيات اسلامي كاربرد و نقش اساسي دارد، امّا در ادبيات سياسي رايج كمتر مورد بررسي قرار گرفته است و آن ‏چه در اين زمينه به‏ كار رفته، بيشتر مفاهيمي است كه برتري يك شيوه و يا تفكّر را به دنبال داشته و بيشتر كاربرد خارجي دارد؛ مفاهيمي چون ناسيوناليسم، پان عربيسم، پان تركيسم و... از اين دسته به‏ شمار مي ‏رود، اما مفهوم وحدت در انديشه‏ي سياسي اسلام علاوه بر كاربرد در حوزه داخلي و خارجي، در هر مورد نمود مختلفي دارد. براي مثال وقتي سخن از«وحدت امت اسلامي» به‏ ميان مي ‏آيد، به معني برداشتن مرزهاي جغرافيايي نيست، بلكه به معني وحدت عمل و درك متقابل در خصوص موضوعات مشترك، حول مصالح اسلامي است. از طرف ديگر، وقتي در محيط داخلي سخني از وحدت به‏ ميان مي ‏آيد، نه ‏تنها به معني وحدت تفكّر يا سليقه است، بلكه به معني وحدت عمل در زمينه‏ي منافع ملّي، اسلامي و قانون اساسي است؛ چيزي كه امروزه از آن به«وفاق اجتماعي» و يا انسجام داخلي و يا وحدت ملّي ياد مي ‏شود. از آن‏ چه گفته شد، نقش و اهمّيت اين مفهوم در پيشبرد اهداف داخلي و خارجي جامعه‏ي اسلامي مشخص مي‏ شود. از ديرباز از زمان«سيد جمال‏الدين اسدآبادي» تا زمان امام خميني، مفهوم وحدت كاربرد زيادي داشته است. آن‏ چه در اين ‏جا مورد بررسي قرار مي‏ گيرد، بررسي اين مفهوم در انديشه‏ي امام خميني و بررسي آن در داخل و خارج است. ايشان همواره بر اين نكته چه قبل از پيروزي انقلاب و چه بعد از آن تاكيد مي‏ نمودند و از نظر عملي نيز راه كارهاي زيادي را براي تقريب و تحريك احساسات مسلمانان حول محور مصالح اسلامي وضع كرده‏اند.

به ادامه بروید ....


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 16:0 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

انتخابات بستر حضور گسترده مردم و تجلي گاه تكرار حماسه پرشور ملتي است كه نهضتي عظيم را به رهبري مصلح و انقلابگر بزرگ قرن حضرت امام خميني به ثمر رسانده است و براي شكل گيري و بقاي نظام حكومتي برخاسته از آن در عرصه هاي گوناگون مقابله با قدرت هاي استعماري و اذناب و ايادي داخلي آنها به دفاع پرداخته است . اينك اين مردم ديگربار در صحنه انتخابات حاضر مي شوند تا انقلاب اسلامي را تداوم بخشند و بقاي نظام اسلامي را تضمين كنند و راه امام خميني را كه احياگر دين و عزت بخش مسلمين و منادي بزرگ آزادي و استقلال است تداوم دهند. براي انجام انتخابات صحيح و موفق و برتر رهنمودهاي امام خميني همچنان مشعل راه ملت مسلمان ايران مي باشد.
به ادامه بروید....


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 1:57 ] [ سامان ساعدی ] [ ]
امروز در يكي از حساس ترين مقاطع تاريخ انقلاب و نظام اسلامي قرار داريم زيرا انتخابات رياست جمهوري يكي از قواي سه گانه كشور يعني قوه مجريه را تثبيت مي نمايد و مسئوليت بزرگ تدبير امور و اداره جامعه و سرزمين اسلامي را به آن خواهد سپرد. اين مقطع حساس و حياتي بيداري مردم و حضور آزادانه آنان در صحنه انتخابات و سالم سازي شرايط و زمينه هاي لازم آن را واجب و ضروري مي نمايد و به همين دليل چنان كه حضرت امام خميني تاكيد مكرر دارند نقش آفريني علماي دين و نيروهاي متعهد و دستگاه هاي قانوني كشور در تمهيد بسترهاي لازم حائز اهميت است . آنچه پيش روي داريد به همين موضوع مهم نظر دارد.
هيچ سابقه ندارد كه در دنيا هر جا شما بگرديد مردم به اين شور و شعف بروند براي راي دادن . اينقدر تبليغات مي كنند اين روساي جمهور وقتي كه مي خواهند (انتخاب ) بشوند اينقدر خرج مي كنند اينقدر تبليغات مي كنند از يك ماه دو ماه قبل پولهاي گزاف خرج مي كنند و تبليغات زياد راست و دروغ تا اينكه يك عده مردم را جمع كنند و راي بدهند. اينجا اين مسائل نبود مساله اسلام بود.
از آقايان كانديداها و دوستان آنان انتظار دارم كه اخلاق اسلامي ـ انساني را در تبليغ براي خود كانديداهاي خويش مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل كه موجب اختلاف و هتك حرمت باشد خودداري نمايند كه براي پيشبرد مقصود ولو اسلامي باشد ارتكاب خلاف اخلاق و فرهنگ مطرود و از انگيزه هاي غيراسلامي است .
اينجانب بنا ندارم از كسي تاييد نمايم چنانكه بنا ندارم كسي را رد كنم و از تمام احزاب و گروهها و افراد مي خواهم از نسبت دادن كانديداي خودبه من كه از آن استفاده تاييد و يا تعيين و يا رد شود بدهند. من بسيار مايل هستم كه گروههاي كه متعهد و معتقد به جمهوري اسلامي و خدمتگزار به اسلام هستند در مبارزات انتخاباتي كمال آرامش را در تبليغ كانديداهاشان رعايت نمايند و نسبت به يكديگر تفاهم و صميميت و اخوت اسلامي داشته باشند و از تفرقه و كدورت شديدا احتراز كنند كه تفرقه و تشتت دوستان را نگران و دشمنان را كامياب مي كند و موجب تبليغات سو مي شود.
به اطلاع هموطنان عزيز برسانيد كه عكس اينجانب دليل بر تاييد كسي نبوده چنانچه دليل بر عدم تاييد هم نمي باشد.
لازم است مطلبي را كه گاهي شنيده مي شود كه براي تبليغات انتخاباتي بعضي از كانديداها خداي نخواسته بعضي ديگر را تضعيف يا توهين مي كنند در رابطه با آن تذكر دهم كه امروز اين نحو مخالفتها خصوصا از چنين كانديداهايي براي اسلام و جمهوري اسلامي فاجعه آميز است . اگر فرضا كسي در ديگري مناقشه دارد ابراز آن و اظهار در بين مردم هيچ مجوزي ندارد و حيثت و آبروي مومن در اسلام از بالاترين و والاترين مقام برخوردار است و هتك مومن چه رسد به مومن عالم از بزرگترين گناهان است و موجب سلب عدالت است . اميد است ان شاالله چنين مطلبي نباشد و اگر غفلتا اتفاق افتاده است تكرار نشود.
چند وقت ديگر انتخابات شروع مي شود. از قراري كه من شنيدم به طور حاد دارند اشخاص عمل مي كنند. اشخاصي هستند كه به جمهوري اسلامي هيچ اعتقاد ندارند لكن براي خاطر شكستن جمهوري اسلامي در تبليغات انتخاباتي مي خواهند شركت كنند... از باب اينكه مي خواهند شكست بدهند جمهوري اسلامي را اشخاصي هستند كه به وسوسه اشخاص مومن را وادار مي كنند كه به طور حاد دخالت بكنند در اين امور. ممكن است كه اگر اشخاص هوشمند تنبه ندهند و بيدار نشوند اين انتخابات موجب اين بشود كه دو دستگيهاي زيادي ايجاد بشود و اين همان مساله مشروطه است . بايد مردم توجه كنند و خصوصا روحانيون روحانيون مبارز تهران مدرسين محترم قم روحانيون مشهد اصفهان همه جا توجه كنند كه مساله مساله مشروطه نشود. مساله اين نشود كه يك دسته براي خاطر اينكه يك كانديدايي دارند ديگران را بكوبند آن دسته هم براي همين كانديداي خودشان اين را بكوبند اگر همه براي خدا هست با هم تفاهم كنيد. البته تبليغ هيچ مانعي ندارد لكن مثل مشروطه نشود آنطور نشود كه هر كدام ديگري را بكوبند و آني كه دشمن ما مي خواهد خطوط مختلفه را در انتخابات عملي كند. شما همه مي خواهيد كه اسلام در اين مملكت تحقق پيدا كند. همه مي خواهيد كه اين جمهوري اسلامي ادامه پيدا بكند ادامه اين به اين است كه شما در مواردي كه مي بينيد كه دارند شياطين نقشه مي كشند و توطئه مي كنند تا شما را به جان هم بيندازند بنشينيد با هم و تفاهم كنيد و آنها را مايوس كنيد. امروز دارند تهيه مي بينند مخالفين شما مخالفين جمهوري اسلامي كه براي انتخابات ايجاد نفاق كنند و اين يك خطري است براي كشور ما.
اينها با زور نمي توانند كاري انجام بدهند نه امريكا نه شوروي با فشار و زور به يك كشوري كه همه با هم هستند نمي توانند آسيب برسانند لكن با توطئه و وادار كردن عمال خودشان در داخل مي توانند ايجاد نفاق كنند و بهانه هم انتخابات .
اگر احتمال بدهيم كه به واسطه تبليغات انتخاباتي ما اسلام و جمهوري اسلامي در خطر است بايد آنجور تبليغاتي كه خطرناك است دست از آن برداريم براي اينكه ضد اسلام است و گاهي با اسم اسلام يا با تو هم اسلامي بودن يك اموري انجام مي گيرد كه برخلاف اسلام است .
آن كسي كه مي خواهد در انتخابات شركت كند و كانديد مي شود آن كسي كه كانديد مي كند كسي را آن كسي كه فعاليت انتخاباتي مي كند آن كسي كه تبليغ مي كند براي خودش يا براي غير اين آزمايش اش همانجاست .
تويي كه خودت را كانديد انتخابات كردي قدرت اين را داري كه براي كشورت درست خدمت بكني و قدرت خودت را بالاتر از ديگران مي داني تويي كه ديگري را كانديد مي كني ديگران كه غير از اين هستند لايق نمي داني اين را لايقتر و احسن مي داني . تويي كه فعاليت مي كني و تبليغ مي كني براي انتخابات تبليغ خودت را مي كني يا تبليغ براي اسلام مي كني اگر... شما تبليغ براي خودت مي كني كه همان تبليغ براي شيطان است . و اگر تبليغ مي كني كه بروي خدمت بكني من چون مي توانم خدمت بكنم چرا كنار باشم بروم خدمت بكنم اين شخص چون لايق است چرا كنار باشد بيايد خدمت بكند اگر اينطور باشد اين براي خداست . و اين گاهي وقتها به خود آدم اشتباه مي شود بسياري از اوقات هست كه انسان خودش در كارهاي خودش اشتباه مي كند. يعني انسان چون حب نفس دارد خودش را مي خواهد و همه چيز را هم براي خودش مي خواهد مگر اينكه به رياضيات اينطور نباشد. اين چون حب نفس دارد بسياري از امور كه از خودش صادر مي شود يا از كساني كه از خودش هستند اولاد خودش .
برادر خودش عيال خودش اينها به نظرش خوب مي آيد و گاهي همين اگر صادر بشود از يك كس ديگري به نظرش بد مي آيد. اين براي همين است كه حب نفس اينجا پرده پوشيده است روي واقعيت و نمي تواند انسان تشخيص بدهد. بايد انسان توجه كند به اينكه آيا من كه مي خواهم يك كسي را انتخاب كنم اگر اين كس يك نفر ديگري از او بهتر بود لكن ارتباطي با من نداشت بلكه با من هم دلخوري داشت آيا او را كانديد مي كردم اگر او را هم كانديد مي كرد معلوم مي شود كه اين براي خدا دارد كار مي كند كار به خودش ندارد و اگر اينطور نشد بداند كه مساله مساله شيطاني است نه مساله خدايي . و اين دقيق است و اين از آن اموري است كه بر انسان پوشيده مي ماند.
مردم در سراسر كشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدي حق تحميل خود يا كانديداهاي گروه يا گروه ها را ندارد هيچ مقامي و حزبي و گروهي و شخصي حق ندارد به ديگران كه مخالف نظرشان هستند توهين كنند يا خداي نخواسته افشاگري نمايند. گر چه همه حق تبليغات صحيح براي خود يا كانديدهاي خود يا ديگران را دارند و هيچ كس نمي تواند جلوگيري از اين حق نمايد و البته لازم است تبليغات موافق مقررات دولت باشد و احدي شرعا نمي تواند به كسي كوركورانه و بدون تحقيق راي بدهد واگر در صلاحت شخص يا اشخاصي تمام افراد و گروه ها نظر موافق داشتند ولي راي دهنده تشخيص اش بر خلاف همه آنها بود تبعيت از آنها صحيح نيست و نزد خداوند مسئوليت دارد و اگر گروه يا اشخاص صلاحيت فرد يا افرادي را تشخيص دادند و از اين تاييد براي راي دهنده اطمينان حاصل شد مي تواند به آنها راي دهد.
اينجانب بنا ندارم از كسي تاييد نمايم چنان كه بناندارم كسي را رد كنم و از تمام احزاب و گروه ها مي خواهم از نسبت دادن كانديداي خود به من كه از آن استفاده تاييد و يا تعيين و يا رد شود ندهند .
به اطلاع هموطنان عزيز برسانيد كه عكس اينجانب دليل بر تاييد كسي نبوده چنانچه دليل بر عدم تاييد هم نمي باشد .مردم در سراسر كشور در انتخاب فرد مورد نظر خود آزادند و احدي حق تحميل خود يا كانديداهاي گروه يا گروه ها را ندارد .

 

موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 1:56 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

- از حقوق اوليه هر ملتي است كه بايد سرنوشت و تعيين شكل و نوع حكومت خود را در دست داشته باشد. طبيعي است كه چون ملت ايران بيش از 90 درصد مسلمانند بايد اين حكومت بر پايه هاي موازين و قواعد اسلامي بنا شود
-جامعه فردا جامعه اي ارزياب، منتقد خواهد بود كه در آن تمامي مردم در رهبري امور خويش شركت خواهند جست.
-بايد اختيارات دست مردم باشد و هر آدم عاقلي اين را قبول دارد كه مقدرات هر كس بايد دست خودش باشد.
-قانون اين است، عقل اين است، حقوق بشر اين است كه سرنوشت هر آدمي بايد به دست خودش باشد. هرملتي سرنوشتش به دست خودش باشد
-البته آزاديد هر رأيي دلتان مي خواهد بدهيد اما بي تفاوت نباشيد نسبت به سرنوشت مملكت خودتان، نسبت به اسلام، نسبت به ملت، نسبت به كشور بي تفاوت نباشيد
-بايد همه شما، همه ما زن و مرد، هر مكلف همان طور كه بايد نماز بخواند همان طور بايد سرنوشت خودش را تعيين كند
-دولت اسلامي يك دولت دموكراتيك به معناي واقعي است و براي همه اقليت هاي مذهبي آزادي بطور كامل هست و هر كس مي تواند اظهار عقيده خودش را بكند و اسلام جواب همه عقايد را به عهده دارد و دولت اسلامي تمام منطق ها را با منطق جواب داد.
-هر كس مي تواند اظهار عقيده خودش را بكند، اسلام جواب همه عقايد را به عهده دارد و دولت اسلامي تمام منطق ها را با منطق جواب خواهد داد
از هم اكنون هم بايد مطمئن باشيم رسانه هاي استكباري از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن ها خواهند گفت و با تحليل هاي موذيانه و القائات توام با تهديد و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهن ها را به مسائل ديگر معطوف نمايند , غافل از آنكه امت اسلامي ايران سالهاست نشان داده اند كه از اين هياهوها نمي ترسند و مقاوم و استوار در مقابل تمام ابرقدرتها و قدرتها مي ايستند و به ياري خداوند متعال ملت شريف ايران با حضور گسترده خود , انتخابات را با قدرت و قاطعيت برگزار مي كنند.
ملت شهيدپرور ايران بداند كه اين روزها روز امتحان الهي است , روز پرخاش عليه كساني است كه با اسلام كينه ديرينه دارند , روز انتقام از كفر و نفاق است , روز فداكاري است .
امروز شركت در انتخابات رياست جمهوري نه فقط يك وظيفه اجتماعي و ملي است , بلكه يك وظيفه شرعي اسلامي و الهي است كه شكست در آن , شكست جمهوري اسلامي است كه حفظ آن بر جميع مردم از بزرگترين واجبات و فرائض است و وسوسه در آن از شيطان بلكه عمال شيطان بزرگ است .
چنانچه سستي بكنند , كساني كه مي خواهند اين كشور را به باد فنا بدهند ممكن است پيروز بشوند. بايد همه شما , همه ما , زن و مرد , هر مكلف همان طور كه بايد نماز بخواند , همان طور بايد سرنوشت خودش را تعيين كند.

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 1:55 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

نظام اسلامي ايران كه با سقوط رژيم ديكتاتوري و استبدادي پهلوي در سال ۱۳۵۷ به پيروزي رسيد با شعار محوري « استقلال ـ آزادي ـ جمهوري اسلامي » به سوي تحقق آن حركت خود را آغاز نمود.
بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره ) همواره در پيامها و سخنراني ها در برابر نظام سلطنتي بر حكومتي تاكيد داشت كه بر احكام اسلام و راي مردم بنيان گذارده شده باشد.
اصطلاح « جمهوري اسلامي » را امام ابتدا در پاريس در توصيف نظام مطلوب و مورد نظر خود به كار برد. « جمهوريت » مورد نظر به همان معناي رايج يعني مردمي بودن حكومت است . ايشان در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر چيستي حكومت در جمهوري اسلامي در تاريخ ۲۰ مهر ۵۷ مي فرمايد : « رژيم اسلامي و جمهوري اسلامي يك رژيمي است متكي بر آراي عمومي و رفراندوم عمومي » . (۱ )
بنابراين « جمهوريت » نظام به پذيرش حق مردم در انتخاب نوع نظام سياسي و حاكمان اشاره داشته و شكل و قالب حكومت مورد نظر امام را تشكيل مي دهد و در اين نظام مردم به عنوان يكي از اركان مشروعيت نظام سياسي جمهوري اسلامي تلقي مي شوند به گونه اي كه نظر و راي مردم فقط در مراحل اوليه تاسيس نظام شرط نبود بلكه جمهوري اسلامي به حضور دائمي و نظارت هميشگي آنها بر مسئولين مقيد مي باشد.
البته در كنار آن « اسلاميت » هم ركن مهم ديگر نظام مورد نظر امام است كه بارها بر آن تاكيد نمودند. و در واقع اين ركن است كه جمهوري اسلامي را از دموكراسي هاي غربي جدا مي سازد. اسلام محتوا و ماهيت اصلي اين نظام را تشكيل داده و ضوابط و احكام و مقررات اسلامي مبناي اصلي سياستها و قوانين آن محسوب مي شوند.
يكي از مهمترين ابزارهاي مشاركت سياسي مردم و تحقق نظام « جمهوري اسلامي » عرصه انتخابات مختلف مي باشد كه اگر با دورانديشي و اتخاذ تدابير و مقدمات آن از سوي مسئولان و ساير دست اندركاران عملي شود مي تواند « جمهوري اسلامي » را در برابر تمامي توطئه ها بيمه نموده و از آسيبها و خطرات داخلي و خارجي مصون دارد.
در اينجا به برخي بايدها و نبايدها در عرصه انتخابات كه در ديدگاه و انديشه هاي معمار كبير جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره ) به آنها پرداخته شده است مي پردازيم .
به ادامه بروید ....


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 1:54 ] [ سامان ساعدی ] [ ]
 

امام خمینی خود یکی از مردمی ترین رهبران جهان معاصر بوده اند و بدین جهت مراسم استقبال از ورود ایشان به ایران –پس از تبعید چهارده ساله – و مراسم تشییع پیکره ایشان پس از ده سال رهبری همراه با تحمل سختی های جنگ، کم نظیر یا حتی بی نظیر بود. مردم را همواره مخدوم خویش و خود را خادم مردم می دانستند. هرگز نفع شخصی خویش را بر منافع مردم مقدم نمی داشتند و از آبرو و حیثیت خود نیز در راه آنان و به صلاح آنان می گذشتند. این مردانگی که نمونه ای از آن در قبول قطع نامه 598 به وقوع پیوست در بسیاری از مدعیان وفا و اخلاص با مردم دیده نمی شود.
حکومت واقعی ایشان بر دل ها بود و در قلب میلیون ها انسان مسلمان و حتی غیر مسلمان نام و یادشان احترام انگیز و شادی آفرین بود.
البته این اهتمام و ارزش نسبت به مردم پس از ارزش و اهتمام به دستورات دینی بود؛ مردم در «طول دین» برای ایشان محترم بودند و معارضه مردم با دین برای ایشان هرگز مفهوم نداشت. حضرت امام در این باره در جمله ای صریح خطاب به نظام شاهی می فرمایند: «اساسا رفراندوم یا تصویب ملی در مقابل اسلام ارزشی ندارد

به ادامه مطلب بروید ....


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
ادامه مطلب
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 1:48 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

1-توسعه سیاسی

بر مبنای بینش امام ، هدف از توسعه – اعم از سیاسی و اقتصادی و غیرآن- برقراری قسط و عدالت آنهم در راستای اهداف توحیدی وحقانی درسطح جوامع بشری است.بر این اساس نباید در نظام اسلامی ،فرایند توسعه ،زمینه وابستگی به اجانب را فراهم آورد و شرط تحقق ابعاد همه جانبه توسعه ،تحقق اسلام راستین است .در نگرش امام، انسان موجودی دو بٌعدی می باشد که یک بٌعد او با طبیعت و عالم ماده و بٌعد دیگر به عالم ماورءالطبیعه پیوند خورده و مسیر رشد متعالی و متکامل او از جنبه مادی و ظلمانی به سوی ابعاد معنوی و روحانی باید باشد .در واقع ، انسان ها مراتب وجودی متفاوتی را در رشد و تعالی و یا سیر قهقرایی می توانند طی نمایند که یا با اتصال به ذات حق ،جمعیتی نورانی و الهی را پدید آورند و یا در شقاوت وظلمت ،به جایگاه موجودی صرفاً مادی و پست نزول نمایند.

مدل توسعه اسلامی از منظر امام ،با توجه صرف به مادیات و شهوات و محدود کردن توسعه به این دایره تنگ مخالف است و وظیفه مردم و حکومت را سیر به سوی الی الله و انسان سازی می داند و معتقد است در پرتو انسان سازی صحیح و اصلاح معنوی آنها،توسعه مادی جوامع نیز اصلاح خواهد شد .بدین ترتیب توسعه یافتگی در اندیشه امام ،تابعی از ارزشهای دینی و فرهنگ است و مقدمه هر گونه توسعه و اصلاحی ،در فرهنگ دینی نهفته است.

امام معتقد است که این فرایند اصلاحی در جمهوری اسلامی،با مشارکت مردم باید انجام گیرد که این همان معنای توسعه سیاسی است. یعنی نظام سیاسی زمینه های مشارکت سیاسی مردم و میزان مشارکت آنها را جهت مساهمت در مدیریت کشور و جامعه افزایش دهد.ایشان با مسئول دانستن آحاد جامعه ، وضروری شمردن نظارت همگانی مردم برکلیه امور و از جمله عملکرد خویش ،دولتمردان و نظام سیاسی، بر اطلاع رسانی و پیگیری نتایج نظارت های دقیق مردمی حتی در حوزه نهاده ها و سازمانها و دیوانسالاری دولتی پای فشرده و عواقب فقدان نظارت همگانی را موجب تباهی و نابودی نظام مزبور می دانستند و تاکید بر این داشتند که ملت باید ناظر باشد به امورى که در دولت مى‏گذرد.

 

2-مردم سالاری دینی

اندیشه‌ و رژیم‌ سیاسی‌ دموکراسی‌ غربی‌ در اندیشه‌ امام‌ (ره) به‌ عنوان‌ یک‌ واژه‌ یا نظامی‌ معتبر به‌ کار نرفته‌ است. امام(ره) با فراست‌ کامل‌ معتقد به‌ ابهام، تغیُّر و تلوّن‌ مفهوم‌ و رژیم‌ دموکراسی‌ بوده‌اند و با لحاظ‌ برتری‌ و وضوح‌ اسلام‌ و حکومت‌ اسلامی‌ نسبت‌ به‌ این‌ نحلة‌ فکری‌ و شکل‌ حکومتی، آن‌ را نفی‌ می‌نمودند. به‌ باور ایشان‌ پدیدة‌ دموکراسی‌ و آزادیهای‌ غربی، پدیده‌ای‌ مصنوع، دست‌ساز، و سیّال‌ و در راستای‌ منافع‌ غربیها است، که‌ همواره‌ و فریبکارانه‌ این‌ واژگان‌ را به‌ نفع‌ خود تأویل‌ و تفسیر می‌کنند. بدین‌ ترتیب، امام(ره) هم‌ منتقد اصل‌ و اساس‌ دموکراسی‌ غربی‌ بوده‌ و هم‌ رژیمهای‌ دموکراتیک‌ غربی‌ را از واقعیت‌ دموکراسی‌ اصیل‌ بیگانه‌ می‌شمرد و آنها را منطبق‌ با آرمانهای‌ مورد ادعای‌ فلسفه‌ دموکراسی‌ نمی‌دانست .

به‌ یقین‌ مشخص‌ است‌ که‌ باور امام(ره) بر مبنای‌ تحقق‌ دموکراسی‌ اصیل‌ در جامعه‌ دینی‌ است‌ و بارها ایشان‌ برتری‌ حکومت‌ و «دموکراسی اسلام» را بر دموکراسی‌ غربی یادآور شده‌ و آن‌ را دموکراسی‌ حقیقی‌ و درست ، و حکومت مبتنی بر عدل و متکی بر قواعد قوانین اسلام معرفی می کنند . در این‌ راستا اندیشه‌ امام(ره) سرشار از حس‌ خودباوری‌ جوامع‌ اسلامی‌ و اعتقاد و إتّکال‌ به‌ جامعیّت‌ و کمال‌ حکومت‌ اسلامی‌ است و حتی‌ انضمام‌ واژة‌ دموکراتیک‌ را به‌ نام‌ نظام‌ اسلامی، مایه‌ وَ‌هن‌ می‌دانند. دموکراسی‌ غربی‌ به‌ نظر امام(ره) در بهترین‌ شکل‌ و کارآمدترین‌ صورت، تنها تأمین‌کننده‌ مصالح‌ مادی‌ مردم‌ است‌ در حالیکه‌ حکومت‌ اسلامی‌ علاوه‌ بر این، وظیفه‌ اصلی‌ خود را انسان‌سازی‌ و بازسازی‌ و ارتقأ امور معنوی‌ مردم‌ به‌ شمار می‌آورد و خدامداری‌ را جایگزین‌ فردگرایی‌ و انسان‌محوری‌ می‌کند. همچنین‌ اصل‌ نسبیّت‌ اخلاقی‌ و ارزشی، و آزادیهای‌ منفی‌ گونه‌ دموکراسی، در اندیشه‌ امام(ره) و حکومت‌ اسلامی، جایی‌ نداشته‌ و مردود است.

البته نقد و انتقاد شدید امام‌ (ره) از دموکراسی‌ به‌ معنای‌ نفی‌ صددرصد آن‌ نیست‌ بلکه‌ ایشان‌ موارد مثبت‌ دموکراسی‌ و سایر رژیمهای‌ سیاسی‌ را قابل‌ بِهگزینی‌ می‌دانستند. همچنانکه‌ دموکراسی‌ حقیقی‌ را همان‌ حکومت‌ عدل‌ اسلامی‌ بشمار می‌آورند، لذا ایشان‌ باب‌ تکامل‌ شیوه‌های‌ رایج‌ اداره‌ مردم‌ توسط‌ حکومت‌ اسلامی‌ را مفتوح‌ می‌دانند .


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 14 خرداد 1391برچسب:, ] [ 1:46 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

به گزارش جام نیوز، سایت انقلاب اسلامی وابسته به بنی صدر در مطلبی تاریخی نوشته است: «در صفحه 162کتاب «خاطرات و تألمات»، فصل بیست و چهارم کتاب، با عنوان «انتصاب من به وزارت خارجه»، در باره این جزیره ها، مصدق چنین نوشته است:

«اولین روز ورودم به وزارت خارجه، میرزا محمد تقی خان منتخب الملک، رئیس اداره انگلیس، نامه ای به من ارائه نمود که «سرپرسی لورن»، وزیر مختار انگلیس به مستوفی الممالک، نخست وزیر نوشته و موضوعش این بود که جزایر «ابوموسی» و «شیخ شعیب»، واقع در خلیج فارس، متعلق به ایران نیست و نظامیان برخلاف حق در آنها دخالت می کنند. رئیس الوزراء هم به خط خود در حاشیه نامه نوشته بود ضبط شود و منتخب الملک از من سئوال نمود به این نامه باید جوابی داده شود یا آن را بلا جواب گذاریم؟.

گفتم: قبل از ملاحظه پرونده نمی توانم در این باب نظری اظهار کنم و بعد که پرونده را دیدم و معلوم شد جزائر مزبور ملک غیر قابل تردید ایران است، موضوع را در هیأت وزیران مطرح کردم که در صورت جلسات نوشته شد. سپس به نامه وزیر مختار جواب دادم و چند بارهم با او مذاکرات شفاهی نمودم.

در زیر صفحه توضیح داده است: در همان جلسه اول با سرپرسی لورن وارد مذاکره شدم. از این که منتخب الملک از ضبط نامه جلوگیری کرده و موضوع را مطرح کرده بود، عصبانی بود و برای او یک خط و نشانی هم کشید.»

در ادامه این سایت به توضیح سخنان مصدق پرداخت و نوشت: « متنی که از کتاب «خاطرات و تألمات» نوشته مصدق نقل شد، واجد اطلاعات بس مهم و شفافی است:

1 – در آن تاریخ، جزایر در مالکیت ایران بوده و ارتش ایران در جزایر ابوموسی و شیخ شعیب حضور داشته اند.

2 – وزیر مختار انگلیس نامه نوشته است به قصد این که این جزایر را از ایران جدا کند. بایگانی کردن نامه سابقه ای ایجاد می کرد و سندی می شد که بعدها، به استناد آن، ادعا شود جزایر متعلق به ایران نیستند. منتخب الملک وطن دوست، نامه را بایگانی نمی کند و آن را نزد مصدق می برد. مصدق با مراجعه به اسناد، دو جزیره را «ملک غیر قابل تردید» ایران می یابد. به وزیر مختار نامه می نویسد و با او گفتگو می کند و او از این که منتخب الملک نامه را بایگانی نکرده است، عصبانی می شود و برای او خط و نشان می کشد. بدین سان می پذیرد که این جزایر متعلق به ایران هستند و به نامه مصدق، وزیر خارجه ایران، او پاسخ نمی نویسد. چراکه اگر می نوشت مصدق سکوت نمی کرد و اثری از نامه او در وزارت خارجه ایران می ماند. بعدها نیز، در گفتگو با علم، سفیر انگلیس تصدیق می کند این جزایر متعلق به ایران هستند.

3 – در دوران پهلوی، ارتش ایران این جزایر را ترک می کند و قوای انگلیس در آنها مستقر می شوند. تا زمانی که شاه سابق برآن می شود ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک را با بحرین معامله کند. بحرین را می دهد، پول نیز می دهد اما به جای گرفتن سند مالکیت، سندی می گیرد که انگلیسی ها آن را تنظیم می کنند و بنا برآن، ایران این سه جزیره را «اشغال» می کند.

4 – مصدق بهنگام نخست وزیری، بحرین را استان چهاردهم ایران گرداند.

5 – بهنگام بیرون بردن بحرین از مالکیت ایران، در ایران، داریوش فروهر اعتراض نامه ای انتشار داد و بحرین را همچنان جزء ایران خواند. رﮊیم شاه او را به مدت 3 سال در زندان نگاه داشت. فریدون آدمیت نیز اعتراض و از شغل خود استعفاء کرد.»


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:, ] [ 23:20 ] [ سامان ساعدی ] [ ]

 

 رابطه عمیق حضرت امام با مقام معظم رهبری و علاقه دوطرفه آنان در دوران پیش از انقلاب و پس از آن تا رحلت امام بر همگان روشن است.

ظاهراً تقدیر بر آن بود که این رابطه، پس از رحلت امام هم در شکلی خاص تجلی یابد و آن، ماجرایی بود که هنگام تدفین امام رخ داد و بدن مطهر ایشان با کفنی که آیت الله خامنه ای برای خود تهیه نموده بودند کفن گردید و دفن شد.

آقای توسلی (از اعضای دفتر امام) در مصاحبه ای این ماجرا را تعریف نموده اند که ما نیز آن را در سالروز تدفین امام نقل می کنیم: «ساعت ده و بیست دقیقه شب بود که دل مهربان امام از حرکت ایستاد و صدای شیون و ضجه به آسمان رسید. مسئولان تراز اول اعلام کردند که همه آرام باشند، چون اعلام خبر در آن وقت شب صلاح نیست. حدود ساعت دو بعد از نیمه شب، جنازه امام را به خانه شان بردیم . ... سپس مشغول تکفین شدیم و برد یمانی ای را که حاج شیخ حسن صانعی آورده بودند روی آن پیچیدیم و قرآنی را روی سینه امام قرار دادیم. صبح به علت کثرت جمعیت تدفین امام انجام نشد و کفن از بین رفت و جنازه را به جماران برگرداندیم. در آنجا حضرت آیت الله خامنه ای، بردی را که برای خود نگه داشته بودند، فرستادند، قرآن را روی همان کفن کشیدیم تا بعد از ظهر که امکان دفن پیکر امام فراهم شد.»

(مصاحبه آقای محمد رضا توسلی با نشریه شاهد یاران، شماره 7، صفحه 37)

 


موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 11 خرداد 1391برچسب:, ] [ 23:18 ] [ سامان ساعدی ] [ ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

کاش میشد بچه ها را جمع کرد سنگر آن روز ها را گرم کرد کاش میشد بار دیگر جبهه رفت جنگ عشقی کرد و تیری خورد و رفت (اللهم الرزقنا شهادة فی سبیلک)
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قلب تپنده تاریخ و آدرس hozoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 35
بازدید کل : 42456
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

.www-blogers-ir{ ;color: #008000 ;font-size: 8pt ;TEXT-ALIGN: center ;font-family: Tahoma ;FONT-WEIGHT: bold ;}

دریافت کد
object width="250" height="60" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000">
ایران رمان